Υποχρεωτικό
Ιστορία και Δραματολογία Νεοελληνικού Θεάτρου IΙI: 1920-σήμερα
Εντεταλμένος Διδάσκων
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Γνώσεις …: Οι φοιτητές γνωρίζουν αντιπροσωπευτικά κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας του
μεσοπολεμικού καθώς και του μεταπολεμικού θεάτρου. Παράλληλα έρχονται σε επαφή με τη θεατρική πράξη της εποχής (παραστάσεις - σταθμοί - σημαντικοί θίασοι – ηθοποιοί - σκηνοθέτες και γενικότερα θεατράνθρωποι.Τελικός στόχος να συνειδητοποιήσουν οι φοιτητές την συνέχεια των μορφών και των
ρευμάτων και να αντιληφθούν τη σχέση του θεατρικού παρελθόντος με το παρόν ….
Ικανότητες …
Στόχοι: Να γνωρίσουν οι φοιτητές αντιπροσωπευτικά κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας του μεσοπολεμικού καθώς και του μεταπολεμικού θεάτρου. Παράλληλα να έρθουν σε επαφή με τη
θεατρική πράξη της εποχής (παραστάσεις - σταθμοί - σημαντικοί θίασοι – ηθοποιοί - σκηνοθέτες και γενικότερα θεατράνθρωποι).Μαθησιακά Αποτελέσματα:Τελικός στόχος να συνειδητοποιήσουν οι φοιτητές την συνέχεια των μορφών και των ρευμάτων και να αντιληφθούν τη σχέση του θεατρικού παρελθόντος με το παρόν.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Αυτόνομη εργασία.
● Ομαδική εργασία.
● Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός νέων έργων.
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
● Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
● Άσκηση κριτικής σκέψης.
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει βασικά γεγονότα της ιστορίας του ελληνικού μεσοπολεμικού και μεταπολεμικού θεάτρου στους τομείς της δραματουργίας και της θεατρικής πράξης, (κείμενα, συγγραφείς, παραστάσεις-σταθμοί, σημαντικοί θίασοι, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και γενικότερα θεατράνθρωποι).Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή στο ελληνικό θέατρο του
Μεσοπολέμου. H μεσοπολεμική δραματουργία
2.Μεσοπολεμική θεατρική πράξη …
3.Το Φυντανάκι του Π. Χορν, δραματουργική ανάλυση
4.Σχεδιάγραμμα-είδη και ρεύματα και εκπρόσωποι μεταπολεμικής
δραματουργίας
5.…… Η δεκαετία 1940- 1950.
6.Το θέατρο της
καθημερινότητας =Η
αυλή των θαυμάτων του Ιάκ. Καμπανέλλη I
7.Το θέατρο Τέχνης «του Κ. Κουν, …I. Η αυλή των θαυμάτων …ii
8.. «Το θέατρο Τέχνης
«του Κ. Κουν, …II- Tο τάβλι του Δ. Κεχαϊδη.
9.Το Εθνικό θέατρο- Κ.Θ.Β.Ε.
Η Παρέλαση της Λ. Αναγνωστάκη i
10.Σκηνική πράξη των δεκαετιών 60-70-Μια
συνάντηση κάπου αλλού
του Ιάκ. Καμπανέλλη
11.… Σκηνική πράξη των δεκαετιών 80-90 Μια
συνάντηση κάπου αλλού του Ιάκ. Καμπανέλλη ii
12.Ρεύματα της
δραματουργίας 1980- 2010…Το δάκρυ των
χεριών του Ά. Δήμου, i.
13.Το δάκρυ των χεριών του Ά. Δήμου, II –γενική επισκόπηση
. - ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
20
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
10
Εκπαιδευτικές επισκέψεις-παρακολούθηση παραστάσεων
10
Εκπόνηση μελέτης- συγγραφή εργασίας (προαιρετικής)
20
Εξετάσεις - παρουσίαση
40
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδοι αξιολόγησης:
● Τελική γραπτή εξέταση
● Ανάπτυξη θέματος σε δοκιμιακή μορφή
Εργασίες και παρουσίαση κατά την διάρκεια των μαθημάτων - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Βασιλείου Α. (2005),Το θέατρο πρόζας στην Αθήνα του Μεσοπολέμου. Αθήνα: Μεταίχμιο
• Γεωργοπούλου Β. (2010). Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του Μεσοπολέμου. τόμ. Α, Αθήνα 2009, τόμ. Β΄. Αθήνα: Αιγόκερως.
• Γεωργοπούλου, Β., (2011). Γυναικείες διαδρομές. Η Γαλάτεια Καζαντζάκη και το θέατρο, Αθήνα: Αιγόκερως
• Γεωργοπούλου Βαρβάρα, (2016)Ιστορία και ιδεολογία στα κάτοπτρα του Διονύσου, Παπαζήσης
• Γεωργουσόπουλος Κ., (1984), Κλειδιά και κώδικες του θεάτρου, ΙΙ, Το Ελληνικό θέατρο. Αθήνα: Εστία..
• Γλυτζουρής Αντώνης, ( 2001)Η ανάδυση και εδραίωση της τέχνης του σκηνοθέτη στο Νεοελληνικό Θέατρο, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
• Γραμματάς Θ. Θεόδωρος, Γ. (2000). Το ελληνικό θέατρο στον 2ό αιώνα, πολιτιστικά πρότυπα και πρωτοτυπία, τόμ. Α, Β, Αθήνα: Εξάντας.
• Καμπανέλλης, Ι. (1998). Θέατρο, τόμ. Ζ΄. Αθήνα: Κέδρος.
• Λυγίζος Μ, (1980) Το Νεοελληνικό πλάι στο παγκόσμιο θέατρο, τόμ. Α, Β, Αθήνα: Δωδώνη..
• Μαυρομούστακος, Π. (2005). Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000. Αθήνα: Καστανιώτης.
• Πετράκου, Κ. (2004). Θεατρολογικά Μiscellanea. Αθήνα: Δίαυλος.
• Πεφάνης, Γ. (2001). Θέματα του μεταπολεμικού και σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Αθήνα: Κέδρος.
• Πατσαλίδης ,Σάββας,(1995). Μεταθεατρικά 1985-95, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής .
• Πούχνερ, Β. (2003). Η σύγκρουση των φύλων στον αρχετυπικό κόσμο της Μαργαρίτας Λυμπεράκη. Αθήνα: Δίαυλος
• Σιδέρης Γιάννης, (1990, 2000), Ιστορία του Νέου Ελληνικού θεάτρου, τόμ. Α΄, τόμ. Β΄, μέρος 1Ο, μέρος, 2ο. Αθήνα: Καστανιώτη, 2000.
• ---Το αρχαίο θέατρο στη Νέα Ελληνική Σκηνή, 1817-1932, (1997), Αθήνα: Ίκαρος,
• Κουν Κάρολος: Για το θέατρο. Κείμενα και συνεντεύξεις, Ιθάκη, Αθήνα 1981
• --- Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας, Καστανιώτης, Αθήνα 1987.
• Μάγιαρ Μάικλ: Ο Κάρολος Κουν και το «Θέατρο Τέχνης», Ε.Λ.Ι. Α, Αθήνα 2004
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS